چهارشنبه، آبان ۰۹، ۱۳۹۷

سرنوشت تیره نخبگان ایران!!!


سرنوشت تیره نخبگان ایران! فیلم دردناک کارگری «حیدری» نخبه فیزیک هسته‌ای در مزرعه چغندر

 

 

 

 

سرنوشت تیره نخبگان ایران! فیلم دردناک کارگری در مزرعه چغندر توسط  نخبە فیزیک هسته‌ای


۹ آبان, ۱۳۹۷  در اخبار اجتماعی, ویدئوئی منتشر شد که گوشه ای از فقر دامنگیر اقشار مختلف مردم ایران  را در معرض افکار عمومی قرا داده بود که واقعا تکاندهنده وفاجعه بار بود.
نخبگان ایران ، با وجود داشتن مدارک تحصیلی عالی، جهت امرار معاش به کارگری مشغول می‌شوند.
ابراهیم حیدری یکی از نخبگان میهنمان ایران است که دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته فیزیک هسته‌ای است. او همچنین رتبه‌ دوم المپیاد کشوری در رشته تخصصی خود و مدرک  IСDL درجه ١ و ٢  در رشته‌ کامپیوتر است.
حیدری با انتشار ویدیوئی از خود در یک مزرعه‌ چغندر، گفته است: «نزدیک به یک سال است که بعد از اتمام تحصیلات و اتمام سربازی بیکار هستم و متاسفانە برای امرار معاش خود دست بە کارگری زده‌ام و هم اکنون در مزرعه چغندر به صورت روز مزد کار می‌کنم 
وی در این ویدیو با اعلام شماره‌ خود خطاب به نهادهای خصوصی و بخش‌های دولتی که توان جذب نیرو دارند درخواست کار می کند.

برخی نمونه های دیگر
نمونه های زیادی مشابه ابراهیم حیدری وجود دارند از جمله می توان به اعتراف صدا و سیما در یک برنامه تلوزیونی اشاره کرد. در این برنامه گفته شد که طبق یک آمارگیری رسمی بیش از ۲۵ درصد دستفروشان تهران دارای مدرک دکترا و تحصیلات عالی هستند  .



در اینجا دو نمونه دیگر نیز اشاره می کنیم که یک جوان  مریوانی به نام طاها غفاری دونده مریوانی که دارنده‌ی چندین مدال ملی، آسیایی و جهانی است در حال حاضر برای امرار معاش به کار کولبری اشتغال دارد. 


وی که سابقه قهرمانی در مسابقه دوی صحرانوردی جوانان کشور در سال 92 و همچنین عنوان نایب قهرمانی تیمی در مسابقات جوانان آسیا در سال 2014 در کشور ژاپن را کارنامه دارد، در 23 سالگی و در کنار تمریناتش تلاش می‌کند که منبع درآمدی هم داشته باشد و برای این هدف کار کولبری را انتخاب کرده است.

غفاری که اهل مریوان در استان کردستان است، درخصوص کولبری‌اش گفت:

    شرایطم واقعاً سخت است و این کار را از بی‌بضاعتی انجام می‌دهم. من هر روز 5 ساعت وسایل مختلفی از جمله پوشاک را کولبری می‌کنم و به ازای آن 160 هزار تومان پول می‌گیرم. کولبری یکی از کارهای بسیار سخت است که در آن مرگ و میر هم وجود دارد و باید وسایل را در ارتفاع 2500 متری جابه‌جا کنم. واقعاً تصور این کار هم بسیار سخت است، چه برسد به انجام دادنش.

همچنین پیشتر نیز، جوان دیگری به نام صلاح الدین کامرانی با داشتن مدرک دکترای آب زیرزمینی ضمن انتشار ویدیوئی از اشتغال خود به کاررفتگری، از بیکاری و عدم استخدام  قشر نخبه و تحصیل کرده‌ جامعه سخن گفت:

من تنها دکترای بومی آب های زیرزمینی در کردستان هستم. با توجه به مشکلات آب در کشورمان به نظر می رسد این رشته بتواند بسیار استراتژیک باشد. اما من چه در استان کردستان یعنی محل زندگیم و چه در استان های دیگر مراجعه کردم. چند سال پیش نیز از طرف کشور امریکا فرصت مطالعاتی برای من پیش آمد اما به دلیل سیاست های کشور و قطع ارتباط مطالعاتی، این فرصت نیز از دست رفت و من ماندگار شدم. بارها این سوال برای من پیش می آمد که با توجه به شرایط اقلیمی آیا هیچ جایی برای من وجود ندارد؟ هر جا که می رفتم همه می گفتند قانون قانون است و ما نمی توانیم از شما استفاده کنیم دیگر عقلم به جایی نمی رسید. خودم حاضر بودم اگر مرزها باز بود، کولبری کنم تا درآمدی کسب کنم. اما امکان این نیز از بین رفت. من دانشجوی باهوشی بودم و دکترایم را با وجود سختی در طی سه سال و نیم خواندم. فکر می کردم هر چه قدر زودتر درسم تمام شود زودتر کار پیدا می کنم وقتی تحصیلاتم به پایان رسید به دانشگاه کردستان مراجعه کردم اما آنها توجهی نکردند به چند دانشگاه دیگر و شرکت های خصوصی نیز سر زدم آنها نیز دست رد به سینه ام زدند. برای پیدا کردن کار باید بند "پ" داشت(پارتی) که من نداشتم.



فرار مغزها
ایران در بین ۹۱کشور که دچار عوارض خروج نخبگان و تحصیل‌کردگان هستند هم‌چنان بر سکوی اول ایستاده است،‌ آن‌چنان‌که در ۱۴سال گذشته ۶۴درصد دانش‌آموزان ایرانی مدال‌آور المپیاد، از کشور مهاجرت کرده‌اند.
به اذعان کارشناسان اقتصادی حکومتی فرار مغزها و نخبگان از ایران باعث شده است هزاران میلیارد دلار به اقتصاد لطمه وارد شود.
به‌گفته احمد خرم، وزیر راه و ترابری آخوند محمد خاتمی و رئیس سازمان نظام مهندسی، سالانه ۱۵۰۰میلیارد دلار از طریق فرار مغزها هدر می‌رود.
این مهره حکومتی ضمن اشاره به گزارش یونسکو می‌گوید: «یونسکو می‌گوید سالیانه ۱۵۰هزار نخبه از ایران می‌روند. هر تحصیل‌کرده دانشگاهی تا به بهره‌دهی برسد یک میلیون دلار هزینه‌اش می‌شود. یعنی ما سالیانه ۱۵۰هزار میلیون دلار نیروی انسانی نخبه از دست می‌دهیم و کک‌مان هم نمی‌گزد».(خبرگزاری ایسنا ۳۱خرداد ۹۷)
ضربه ناشی از مهاجرت نخبگان برای کشور آن‌چنان بالا است که آخوند روحانی .ناگزیر به آن اذعان می‌کند
بیشتر جوانان ایرانی به دلیل وضعیت فاجعه بار اقتصادی و عدم امکان جذب تحصیل کردگان و نیروی کار، با وجود تحصیلات عالی بە کارهایی نظیر کارگری و دستفروشی روی می‌آوردند ، که این موضوع در  به دلیل اصلی انصراف از ادامه تحصیل و روی آوردن آنان شغلهایی با درآمد ناچیز تبدیل  شده است.



 واین گوشه ای ازابعاد فاجعه وحشتناک و مشت نمونه خروار ازسرنوشت تیره نخبگان ایران در رژیم آخوندی است ، سرمایه هایی که باید خرج آبادانی و توسعه کشور گردد، به هدر می رود و فقط با سر نگونی این رژیم عقب مانده قرون وسطایی پایان می پذیرد.
 



.

۳ نظر:

  1. این گوشه ای ازابعاد فاجعه وحشتناک و مشت نمونه خروار ازسرنوشت تیره نخبگان ایران در رژیم آخوندی است ، سرمایه هایی که باید خرج آبادانی و توسعه کشور گردد، به هدر می رود و فقط با سر نگونی این رژیم عقب مانده قرون وسطایی پایان می پذیرد.

    پاسخحذف
  2. ایران در بین ۹۱کشور که دچار عوارض خروج نخبگان و تحصیل‌کردگان هستند هم‌چنان بر سکوی اول ایستاده است،‌

    پاسخحذف
  3. با سلام و با تشکر از مطلب خوبتان
    یک نکته فقط داشتم. خط انتخاب شده برای وبلاگ خیلی ریز است. لطفا آن را بزرگ کنید. با تشکر

    پاسخحذف